Wanneer u als opdrachtgever gebruik maakt van de diensten van Acacia Uitvaart, gevestigd aan de Regenboogweg 16, 1339 BE te Almere, vertrouwt u ons uw persoonsgegevens toe.
Op 25 mei 2018 is in heel Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. De AVG versterkt de positie van de personen van wie gegevens worden verwerkt. Dit betekent onder meer dat wanneer u gebruik maakt van Acacia Uitvaart wij u duidelijk moeten kunnen laten zien hoe wij uw gegevens gebruiken en op welke manieren uw privacy wordt beschermd en gewaarborgd.
Contactgegevens van Acacia Uitvaart:
Eigenaar van Acacia Uitvaart is:
Marcia-Pearl Nieuwenhuizen
Website: https://www.acacia-uitvaart.nl
Email: info@acacia-uitvaart.nl
Tel: 036 535 2060
KvK nr: 90480333
Waarvoor hebben wij deze informatie nodig?
Alle persoonsgegevens die u met Acacia Uitvaart deelt, betreffende het overlijden van een persoon worden in een standaard uitvaartdossier vastgelegd. Wij verzamelen en verwerken enkel en alleen die gegevens die wij absoluut nodig achten met het doel een zo goed mogelijke service te kunnen leveren teneinde de gehele uitvaart tot ieders tevredenheid te laten verlopen en af te handelen.
Welke persoonsgegevens worden gebruikt?
De persoonsgegevens die door Acacia Uitvaart moeten worden verwerkt zijn:
1. Gegevens van de opdrachtgever: NAW-gegevens, telefoon nummers, BSN en e-mailadres.
2. Gegevens van naaste familieleden die ook mede verantwoordelijk zijn voor de organisatie.
3. Gegevens van de overledene: NAW-gegevens, geboorteplaats en datum, naam partner, aantal kinderen en verder datum, tijd en locatie van overlijden.
4. Gegevens van de schouwarts.
5. Huwelijkse staat
6. Geslacht
7. Eventueel aanvullende info voor het doen van bepaalde noodzakelijke bestellingen en zakelijke dienstverlening.
Waarom verwerken wij deze persoonsgegevens?
Deze persoonsgegevens zijn nodig voor het aangaan en uitvoeren van de overeenkomst en/of omdat wij dit wettelijk verplicht zijn, het gaat daar onder meer om:
1. Het doen van aangifte in de gemeente van overlijden voor het verkrijgen van een akte van overlijden en een verlof tot begraven of cremeren
2. Het afhandelen van een of meer verzekeringspolissen
3. Het maken van de declaratie/factuur om met de opdrachtgever en familie te kunnen communiceren
4. Om benodigde producten en diensten te kunnen bestellen
Waar worden deze gegevens opgeslagen?
De gegevens worden door de uitvaartbegeleider opgeslagen in een uitvaartdossier.
Alle gegevens in het uitvaartdossier zijn dus samen met de opdrachtgever besproken/ingevuld. Vervolgens wordt, gebaseerd op de gegevens uit het uitvaartdossier met betrekking tot de laatste verzorging, kist, opbaring, overbrenging en uitvaart, inclusief de te leveren diensten en producten, een begroting gemaakt van het tarief uitvaartverzorging. Deze begroting dient om een indruk te geven van de kosten voor de uitvaart en kan dus afwijken van de definitieve declaratie.
Beveiliging, bewaren en verstrekking van informatie aan derden
Alleen Acacia Uitvaart heeft toegang tot deze informatie. Wij geven alleen die informatie door aan derde partijen indien dit nodig is voor de levering van te bestellen producten of diensten. Wanneer wij uw gegevens aan derden verstrekken zorgen wij er onder ander voor dat deze gegevens niet voor andere doeleinden wordt gebruikt en zullen worden verwijderd zodra ze niet meer nodig zijn.
Met bedrijven die uw gegevens verwerken in opdracht van Acacia Uitvaart zoals de lokale overheid, rouwcentra, crematoria en begraafplaatsbeheerder, sluit Acacia Uitvaart een verwerkersovereenkomst om te zorgen voor eenzelfde niveau van vertrouwelijkheid en beveiliging van uw gegevens. Verder zullen wij de door u gefourneerde gegevens niet aan andere partijen verstrekken tenzij dit wettelijk verplicht is.
Geautomatiseerde besluitvorming
Acacia Uitvaart maakt geen gebruik van geautomatiseerde verwerkingen op basis waarvan besluiten worden genomen over zaken die gevolgen kunnen hebben voor personen.
Cookies of vergelijkbare technieken die Acacia Uitvaart gebruikt
Acacia Uitvaart maakt geen gebruik van bovenstaande technieken. De bestanden die worden aangeleverd op USB, CD of SD, worden vooraf gescand door een virusscanner. Uw persoonsgegevens worden na uitvoering van de opdracht opgeslagen in een beveiligd document op een externe harde schijf. De hardware die Acacia Uitvaart gebruikt zijn voorzien van een wachtwoord. Om grotere bestanden of meerdere bestanden tegelijk te versturen maakt Acacia Uitvaart gebruik van WeTransfer. Voor deze werkwijze wordt altijd toestemming gevraagd aan de opdrachtgever en op verzoek worden de bestanden verwijderd.
Bewaartermijn Persoonsgegevens
Acacia Uitvaart bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor de doeleinden waarvoor de gegevens zijn verzameld. De bewaartermijn voor persoonsgegevens is afhankelijk van het doeleinde waarvoor de persoonsgegevens worden gebruikt.
Zo moeten bepaalde persoonsgegevens (zoals naam en adres) die voor wettelijke doeleinden worden verwerkt verplicht tien jaar worden bewaard. Nadat uw persoonsgegevens niet meer noodzakelijke zijn worden deze verwijderd.
Gegevens inzien, aanpassen of verwijderen
U heeft het recht om uw persoonsgegevens in te zien aan te passen of te verwijderen. U heeft ook het recht om eventuele toestemming voor de gegevensverwerking in te trekken of bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door Acacia Uitvaart. U heeft tevens het recht op gegevensoverdraagbaarheid. Dat betekent dat u Acacia Uitvaart kunt verzoeken om uw persoonsgegevens in een computerbestand, naar u of een ander door u genoemde instantie of organisatie kan sturen (bijvoorbeeld collectes tijdens een uitvaart voor goede doelen).
U kunt een verzoek tot inzage, correctie, verwijdering, verzoek tot intrekking van uw toestemming, gegevensoverdraging van uw persoonsgegevens óf bezwaar op de verwerking van uw persoonsgegevens sturen naar info@acacia-uitvaart.nl U stuurt dan tevens een kopie van uw identiteitsbewijs, kopie van uw paspoort, MRZ (machine readable zone, de strook met nummers onderaan het paspoort), paspoortnummer en Burgerservicenummer mee. Dit ter bescherming van uw privacy. Acacia Uitvaart zal zo snel mogelijk op dit verzoek reageren uiterlijk binnen 4 weken.
Acacia Uitvaart wijst u er tevens op dat u de mogelijkheid heeft een klacht in te dienen bij de Nationale Toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Dit kan via de volgende link:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/contact-met-de-autoriteitpersoonsgegevens/tip-ons
Beveiligen van persoonsgegevens
Acacia Uitvaart vindt het belangrijk dat uw persoonsgegevens goed worden beveiligd en neemt de bescherming hiervan serieus. Zij neemt passende maatregelen om verlies, misbruik onbevoegde toegang, ongeoorloofde wijziging en ongewenste openbaarmaking tegen te gaan. Mocht u toch het idee hebben dat uw gegevens niet goed zijn beveiligd of dat er aanwijzingen zijn van misbruik neem dan contact op met info@acacia-uitvaart.nl Acacia Uitvaart voldoet met het bovenstaande aan de nieuwe privacywetgeving (AVG).
Deze is niet van toepassing op de persoonsgegevens van overledenen.
Wijziging en in deze privacyverklaring
Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze Privacy Verklaring.
De aangepaste versie zal op de website worden gepubliceerd.